Dolar 32,2020
%-0.22
Euro 35,0069
%-0.22
Altın 2.498,740
%1.32
Bist-100 10.644,00
%3.14

Pzt

-8°

Sal

-12°

Çar

-3°
Player yükleniyor...

İETT bütçesi oy birliği ile geçti

  • İstanbul Gündemi
  • 12.11.2021 - 16:24

Metrobüs hattına alınan 160 otobüse, önümüzdeki yıl 100 yeni araç daha ekleyeceklerini belirten İETT Genel Müdürü Alper Bilgili, “İstanbul’un tarihide ilk kez satın alacağımız çevre dostu elektrikli otobüslerle daha konforlu bir yolculuk sunmaya başlayacağız. Özel halk otobüsleri ve erguvan otobüslerin hizmet kalitesini de yükselteceğiz” dedi.

İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Meclisi, bağlı kuruluşlardan İETT Genel Müdürlüğü’nün 7.7 milyar liralık 2022 yılı bütçesi ile performans ve yatırım programlarının görüşüldüğü toplantıda İETT Genel Müdürü Alper Bilgili, meclis üyelerine yaptığı sunumla yeni dönem hizmet ve yatırımları anlattı.

OTOBÜSLER GENÇLEŞECEK

Otobüs filosu yaş ortalamasının metrobüs hattında 11, diğer otobüslerde 10 olduğuna dikkat çeken Alper Bilgili, alınan 160 yeni metrobüs aracının üretiminin sürdüğünü ve 2022 yılında işletmeye alınacağını söyledi. Önümüzdeki yıl yeni araç alarak metrobüs filosunu gençleştirmeye devam edeceklerini vurgulayan Bilgili,“Bu kapsamda, 100 tane daha metrobüs alarak, filomuzun yaklaşık yarısını yenilemiş olacağız. Ayrıca, ilk kez satın alacağımız elektrikli otobüslerle de yolcularımıza daha konforlu ve çevre dostu bir ulaşım imkanı sağlamayı hedefliyoruz. 2022 yılında, filomuza katılacak yeni araçlar ile birlikte filo yaşımızı metrobüs hattında 11’den 9’a, otobüs filosunda ise 10’dan 9’a indireceğiz.” dedi.

ARIZALAR AZALIYOR, İHALELER AÇIK VE ŞEFFAF

Aldıkları önlemlerle araç arızalarının son 2 yılda 400’lü sayılara düştüğünü söyleyen Bilgili, son dönemde bazı çevrelerce dile getirilen; “İETT’nin bakımları haksız bir şekilde tek bir firmaya verdiği ve araç bakımlarının gereği gibi yapılmadığı için arızaların arttığı” yönündeki iddiaların kesinlikle asılsız olduğunu belirtti.

2022 YILI BÜTÇESİ 7.7 MİLYAR LİRA

Araç bakım ihalelerinin tamamı açık ihale usulü ve kamu ihale kurumu gerekleri çerçevesinde canlı yayınlanarak gerçekleştirildiğini belirten Bilgili, 2019 yılında toplam 140 milyon euro borçla devralınan İETT Genel Müdürlüğü’nün 2022 yılı bütçesinin, 7 milyar 700 milyon lira olarak belirlendiğini ifade etti.

681 MİLYON KM YOL YAPARAK 1.1 MİLYON YOLCU TAŞINDI

Özel halk otobüsleri ve İstanbul Ulaşım AŞ araçlarının rengini sarıya dönüştürme işlemlerini tamamlayan İETT filosunda toplam 6 bin 286 otobüs ile Adalar’da hizmet veren 60 elektrikli araç bulundurduğunu söyleyen İETT Genel Müdürü Alper Bilgili, “Günde 800 hatta 50 bin sefer yapılıyor. Bu yıl sonuna kadar toplam 450 milyon kilometre yol kat edecek İETT, 900 milyon yolcu taşıyacak. Gelecek yıl toplam kilometrenin 475 milyona, yolcu sayısının 1 milyar 250 milyona çıkması bekleniyor. Metrobüs hattında ise, bu sene 225 milyon toplam kilometre yapılarak yıl sonuna kadar 206 milyon yolcu taşınmış olacak. 2022 yılında ise toplam kat edilecek kilometre sayısının 235 milyona, yolcu sayısının ise 290 milyona ulaşması öngörülüyor.” diyerek sunumunu tamamladı.

TARAFLAR SAATLERCE TARTIŞTI, ELEŞTİRDİ, GEÇMİŞLE BUGÜN KARŞILAŞTIRILDI

Bilgili’nin ardından uzun süre tartışan taraflardan İYİ Parti Grup Sözcüsü Suat Sarı, yeni alınan otobüslerin daha yüksek kapasiteli ve daha uygun fiyatla alındığına dikkat çekerek, kimin milli, kimin yerli olduğuna dikkat edilmesi gerektiğini savundu.

AK Partili Meclis Üyesi Abdullah Özdemir, Ağrı Belediyesi‘nin aldığı yeni otobüslere atıf yaparak İBB‘nin 2.5 yılda tek bir otobüs bile alamadığını söyledi. 2021 bütçesinde Adalar’a alınacak 60 aracın gözükmediğini, bunun da taşıt kanununa aykırı olduğunu belirten Özdemir, İETT’nin bakım, onarım ve işlettirme harcamalarından tasarruf etmesi halinde çok daha fazla araç alabileceğini iddia etti.

Ağrı Belediyesi’nin aldığı otobüslerin Çin’den getirildiğini, bütçesine bakınca parti değiştiren Savcı Sayan’a kıyak çekildiğini iddia eden Suat Sarı, ISUZU’dan alınan araçlarla yerli ve milli diye övünmenin de bir anlamı olmadığını belirtti.

CHP’li Meclis Üyesi Birkan Birol Yıldız, 2019-2024 yılları arasında AK Parti‘nin İstanbul‘da 20 yılda yaptığı raylı sistemi 5 yılda yapacaklarını söyleyerek, geçmiş dönemden kalan borç yükünü hatırlattı. İBB’nin yaptığı 60 araçlık ihalenin mayıs ayında gerçekleştiğini ve tamamı tescilli olan araçlarında yerli imalat olduğuna vurgu yaptı.

AK Partili Meclis Üyesi Kadir Çakır, sefer sayılarında azalma olduğunu, metro çalışmasına dair bir gelişmenin olmadığını, yeni dönemde artık her saatte trafik olduğunun altını çizdi. Yeni dönemde araçlar bozulmadan bakıma gitmediğini, bakımların aracı üreten firmaya değil yandaş şirketlere verildiği savundu. Ayazağa‘daki garajın ihale ile satışa çıkarmasına ilişkin eleştirilerde bulunan Çakır, 1047 olan dağıtım noktası olan İstanbul Kart satış noktasının da 275’e düşürüldüğünü söyleyerek, İETT’nin hızla kan kaybettiğini söyledi.

CHP Grup Sözcüsü Tarık Balyalı, “Peşkeş çekmek, ihaleleri yandaşlara vermek gibi kastını aşan söylemlerde bulunulmasını reddettiklerini belirterek, Ayazağa‘daki garajın ihale ile satışa çıkarmasında yasa dışı bir işlemin olmadığını, İETT’nin kendi iç işleyişinin olduğunu ve ayakta kalması için bazı kurumların gelir arttırıcı birtakım önlemlere başvurmak durumunda kaldığının altını çizerek, “Dolar bugün itibariyle neredeyse 10 liraya gelmiş durumda. Göbek atarak arsa satışı yapıyor değiliz” dedi.

AKP Grup Sözcüsü Faruk Gökkuş da tartışma konusu olan Ağrı Belediyesi‘nin aldığı otobüslerin İller Bankası’ndan borçlanılarak alındığını, dış borçla alınmadığını söyledi. Gökkuş, İBB‘nin de 25 yıl boyunca dış borçla bir tane bile İETT otobüsü almadığını belirterek “Peki şimdi CHP’nin iş bilmez yönetimi neden dış borca ihtiyaç duyuyor?” diye sordu. Balyalı da İBB‘nin geçmiş dönemde aldığı 2 bin 250 otobüsü kendi öz kaynakları ile almadığını belediye iştiraki İDO‘yu satarak aldığını söyledi.

CHP’li Meclis Üyesi Umut Şenol’da geçmiş dönemde sipariş verilen otobüslerin ödemelerin bir kuruşunun dahi yapılmadığını, ödemelerin CHP döneminde yapıldığını dolayısı ile yeni alınan 500 otobüsün İmamoğlu tarafından ödendiğini söyledi. Aralık ayından itibaren Türk lirasının stabil para birimi olmaktan çıktığını, birçok şirketin dolar bazında raporlama yapılacağını söyleyen Şenol, benzin, bakım vs maliyetlerin dolara endeksli olduğunu ve bilet ücretlerinin dolar karşısında artmaması için çaba harcadıklarını ifade etti.

Son olarak da geçmiş dönem İETT bütçesi eleştirilerine cevap veren AK Partili Mehmet Selim Bilmen, 2021 yılı bütçesinin 7 milyar 250 milyon olduğunu, gerçekleşme oranının yüzde 32, yatırım kalemi gerçekleşme oranının ise yüzde 6 olduğuna dikkat çekerek, geçmişe yönelik eleştirilerin bütçe gerçekleştirme oranlarına bakılarak yapılması gerektiğini söyledi.

Selvi Sarıtaç / İstanbul Gündemi

 

 

Yorum Yazın

Yukarıdaki alan boş bırakılamaz

Yorum yazma kurallarını okudum ve kabul ediyorum.

Yukarıdaki alan boş bırakılamaz
Yukarıdaki alan boş bırakılamaz
Yorumlar
Yeniden eskiye
Eskiden yeniye
Öne çıkanlar

Bu habere hiç yorum yapılmamış... İlk yorum yapan sen ol.